Sunday, September 21, 2008

Keberkatan Lailatul Qadar

Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. pejam celik kita sudah pun sampai ke sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan kali ni. Pendek kata terlalu cepat masa berlalu tanpa kita sedari.. Harap - harap kewajipan dan kebajikan yang kita buat akan diberkati dan diredai oleh Allah s.w.t hendaknya..
Menjelang 10 malam yang terakhir ni, umum nya tahu terdapat 1 malam yang penuh dengan keberkatan dan lebih baik dari seribu bulan.. Itulah tingginya kedudukan Malam Lailatul Qadar.
Firman Allah ;
1."Ertinya : Sesungguhnya kami menurunkan Al-Qur'an pada malam Lailatul Qadar, tahukah engkau apakah malam Lailatul Qadar itu ? Malam Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan, pada malam itu turunlah malaikat - malaikat dan Jibril dengan izin Allah Tuhan mereka (untuk membawa) segala urusan, selamatlah malam itu hingga terbit fajar" ( Al-Qadar : 1-5 )
2. "Ertinya : Sesungguhnya kami menurunkannya pada satu malam yang diberkati dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh dengan hikmah, iaitu urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" ( Ad-Dhukan : 3-6 )
Sabda Rasullulah :
1. "Ertinya : Carilah malam Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan " ( Hadits Riwayat Bukhari 4/225 dan Muslim 1169 )
2. "Ertinya : Barang siapa berdiri (Solat) pada malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu"
( Hadits Riwayat Bukhari 4/217 dan Muslim 759 )
Banyak lagi Firman Allah s.w.t dan sabda Nabi (s.a.w) yang menunjukkan tentang keberkatan malam Lailatul Qadar ni. InsyaAllah , moga kita semua dipertemukan dengan malam yang penuh dengan seribu rahmat ni.. Amin..

No comments: